Třeboňsko je takovou klasickou letní cyklistickou destinací. Není divu. Spojení chráněné krajinné oblasti a hlubokých lesů se staletými duby, loukami, příjemnými vesničkami a stovkami rybníků s velmi bohatou sítí cyklostezek a zázemím pro kola jednoduše funguje. I my jsme se do Třeboně na pár dní vypravili. A ač je to možná k nevíře, tak i tady lze najít místa, kam můžete před davy ve městě a u rybníka Svět ujet. Bylo to dokonalých 43km.
Po nejpopulárnější cyklotrase Okolo Třeboně jsme jeli jen krátce. Vyrazili jsme od krásné Kotěrovy vodárenské věže ve východní části města, před kterou jsme bez problémů zaparkovali. Do centra města je to z kopce necelý kilometr. Projeli jsme kolem měšťanských domů s podloubím, renesančními a barokními štíty na Masarykově náměstí a Novohradskou bránou vyjeli k rybníku Svět.
Kotěrova vodárna
Třeboň
Třeboň
Jestli je na náměstí v Třeboni hodně lidí, tak u rybníku Svět jich je pokaždé snad ještě víc. Korzují po hrázi, užívají si vyhlídkové jízdy motorovou lodí, nebo relaxují na plážích, které tu jsou. Minuli jsme po levé straně sádky a po značené cyklotrase 122 pokračovali přes hlavní silnici k Opatovickému rybníku, jednomu z nejstarších rybníků v oblasti.
Rybník Svět
Lesní panelová cesta nás dovedla do rozsáhlého lesa protkaného stokami a kanály, které napájejí třeboňské rybníky. Nejznámější z nich je Zlatá stoka, 45 km dlouhý vodní kanál vybudovaný podle plánu Štěpánka Netolického. Po celý rok přivádí vodu pro sádky, doplňuje vodu v rybnících a v období výlovů ji odvádí. Nepostradatelná je také v zimě, kdy okysličená voda umožňuje přežití ryb pod ledem.
Zlatá stoka
Nekonečná panelka za Třeboní
Na konci panelové cesty je hájovna Barbora, u které jsme odbočili z cyklotrasy vlevo a po lesní silnici zamířili k Majdaleně. Žlutá turistická značka nás následně dovedla k mostu přes Lužnici. Nedaleko od mostu se nachází pro vodáky jeden z nejnebezpečnějších jezů Pilař. Jízda po hlavní silnici naštěstí netrvala dlouho a brzy jsme z ní odbočili vlevo na cyklotrasu 1010 a zelenou turistickou značku. Úzká silnička vede do obce Lutová, ale my z ní po dvou kilometrech sjeli vlevo na lesní asfaltku se zákazem vjezdu motorových vozidel.
Lužnice
Krásná lesní cesta k Vizíru
Rybník Vizír s masožravými rostlinami jsme málem minuli, protože jeho vodní plochu nahradily vysoké traviny. Možná někde v dálce lze vodní hladinu spatřit, ale z cesty ji vidět nelze. Za Vizírem začíná největší soustava rybníků Třeboňska zvaná Chlumecká rybniční soustava. Projížděli jsme na kolech po hrázích, byli obklopeni vodou ze všech stran a žasli nad tou nádherou. Štěstí, že sem už mnoho cyklistů nedojede a člověk tak může tamní atmosféru v klidu nasát.
Rybník Vizír
Rybník Žofinka
Rybník Výtopa a Starý Hospodář
Na rozcestí u Starého Hospodáře jsme odbočili vlevo a po červené značce sjeli k dalšímu vodnímu dílu, Nové řece. Tento významný vodní kanál ze 16. století propojuje Lužnici s Nežárkou, lemují ho obrovské duby. Naprosto úchvatnou alejí jsme dojeli až k mostu u obce Stříbřec.
Nová řeka
Rozhodli jsme se nepokračovat lesem po červené, ale odbočit znovu vlevo a po vedlejší silnici jet až k obci Stará Hlína. Silnice vede stromovou alejí mezi rybníky Vyšehrad a Stolec a scenérie je to opravdu nepopsatelná. U Staré Hlíny jsme přejeli hezký kamenný most se 12ti oblouky z 18. století vedoucí přes Lužnici a vnořili se zpět do rozsáhlého lesa. Krásná lesní cesta nás pohodlně dovedla zpět do Třeboně.
Rybníky Vyšehrad a Stolec
Most u Staré Hlíny
Lesní cesta zpět do Třeboně